Guvernul Citu a prezentat Programul de guvernare pentru perioada 2021-2024. De capitolul Educatie se va ocupa Sorin Campeanu, propunerea liberalilor pentru postul de ministru al Educatiei.
Baza de plecare pentru constructia in educatie pentru perioada 2021-2024 ,,este operationalizarea si implementarea proiectului Romania Educata, acest deziderat fiind inclus si in Strategia Nationala de Aparare a Tarii, adoptata de Parlamentul Romaniei”, se arata in Programul de guvernare prezentat de guvernul Citu. Documentul prezinta mai intai, la acest capitol, problemele structurale ale educatiei din Romania, care afecteaza negativ societatea si economia Romaniei. Principalii indicatori care ne arata problema accesului redus la educatie sunt: 1.Romania are una dintre cele mai mici rate de acces la educatia timpurie pentru copiii de 0-3 ani din Uniunea Europeana (media UE -35,2%); 2.Rata de participare a adultilor la programe de formare este cea mai mica din Uniunea Europeana, situata la doar 1,3% in 2019;
3.Rata de parasire timpurie a scolii este a treia ca nivel din Uniunea Europeana, peste obiectivul national asumat in Strategia Europa 2020;
4.Ponderea tinerilor de 30-34 de ani cu o diploma universitara este cea mai mica din UE. Practic, Romania pierde zeci de mii de copii si tineri ,,pe drum”, oferindu-le calificari insuficiente pentru o cariera de succes;
5.Lipsa de calitate si prestigiu a educatiei profesionale si tehnice, precum si insuficienta integrare a acesteia cu piata muncii;
6.Nevoia unor masuri integrate in procesul educational, prin colaborarea dintre Ministerul Educatiei, Ministerul Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii, Ministerul Dezvoltarii Europene, Ministerul Finantelor, Ministerul Sanatatii si Ministerul Muncii, Ministerul Dezvoltarii si Autoritati Locale. Pentru operationalizarea acestei viziuni, Guvernul va sustine cresteri graduale, pana in anul 2024, pentru finantarea educatiei, de pana la 18% din bugetul national (6% din PIB) si de pana la 3% din bugetul national (1% din PIB) pentru finantarea publica a cercetarii.
Prioritatile guvernului Citu:
1.Revizuirea cadrului normativ national pentru a oferi coerenta, predictibilitate si stabilitate sistemului care sa garanteze preluarea drepturilor castigate si prezente in legislatia in vigoare pentru invatamantul in limbile minoritatilor nationale cat si debirocratizarea in vederea usurarii procesului de infiintare de unitati scolare preuniversitare si universitare. Reforma carierei didactice. Regandirea si flexibilizarea formarii initiale pe baze solide, mai ales prin activitati practice la clasa, sub indrumarea unor mentori cu experienta, dar si modele de buna practica din tara si din strainatate; formarea continua se va corela cu nevoile de la nivel national si comunitar. Implementarea unor politici meritocratice de salarizare. Schimbarea modului de evolutie in cariera si diversificarea profilurilor profesionale, in ideea stimularii abordarilor trans-si inter-disciplinare;
2.Regandirea si profesionalizarea guvernantei sistemului de educatie in concordanta cu reforma administratiei publice;
3.Crearea unui sistem coerent de evaluare a sistemului de educatie, atat la nivel central, cat si local si corelarea cu sistemul de finantare; Corelarea sistemului de evaluare la programele de evaluare standardizate international care au scopul de a masura cat de bine sunt pregatiti elevii sa faca fata provocarilor vietii active sau vietii educationale;
4.Digitalizarea procesului educational si interconectarea bazelor de date, atat la nivel de sistem educational, cat si in raport cu alte domenii, pentru a permite abordari integrate: Wi-Fi Campus pentru toate scolile si universitatile de stat din Romania + Biblioteca Virtuala + imbunatatirea competentelor digitale atat pentru elevi, cat si pentru profesori;
5.Programe de incluziune sociala si oferirea de sanse egale la educatie pentru reducerea parasirii timpurii a scolii si a analfabetismului functional;
6.Crearea unor rute complete pentru profilurile teoretic, profesional si vocational, care sa includa toate nivelurile de calificare. Invatamantul profesional redevine un nod esential al legaturii educatiei cu piata muncii, nemaifiind considerat o optiune negativa a candidatilor;
7.Profesionalizarea managementului unitatilor si institutiilor de invatamant, astfel incat sa se asigure stabilitatea, coerenta si competenta in procesul de conducere a acestora;
8.Regandirea infrastructurii educationale si de cercetare, pe baza tendintelor demografice, migratorii si socio-economice, pentru a reduce decalajele si a creste performanta sistemului de educatie si cercetare. Introducerea considerentelor legate de sustenabilitate si protectia mediului in abordarea investitiilor in infrastructura scolara;
9.Promovarea integritatii si eticii in sistemul educational. Realizarea unui Registru Unic National Integrat al Diplomelor si Actelor de Studiu (RUNIDAS) prin interconectarea si completarea bazelor de date din sistemul de invatamant preuniversitar -Sistemul Informatic Integrat al Invatamantului din Romania (SIIIR), REI si respectiv din sistemul de invatamant superior -Registrul matricol unic al universitatilor din Romania (RMUR) si ANS, in vederea urmaririi parcursului educational al absolventilor, precum si pentru prevenirea fraudelor in domeniul diplomelor/actelor de studii. RUNIDAS va cuprinde toate tezele de licenta, disertatiile si lucrarile de doctorat, dar si diplomele de bacalaureat, licenta, master si doctor, eliberate de catre unitatile si institutiile de invatamant din Romania si va putea fi interogat in conditiile respectarii prevederilor GDPR si a legislatiei privind drepturile de autor. Pentru o sustinere eficienta a e-guvernantei, RUNIDAS va putea fi conectat cu Registrul de Evidenta al Salariatilor din Romania (REVISAL), precum si cu Baza de date a Evidentei Populatiei.