Mai ales după scoaterea “în rezervă” a vechilor MIG 21 LanceR, operaționalizarea variantei IAR-99 SM a avionul de antrenament capabil să asigure și misiuni de atac la sol (CAS – close air support) este crucială pentru pregătirea piloților români și nu numai de F-16.
Mai ales după scoaterea “în rezervă” a vechilor MIG 21 LanceR, operaționalizarea variantei IAR-99 SM avionul de antrenament capabil să asigure și misiuni de atac la sol (CAS – close air support) este crucială pentru pregătirea piloților români și nu numai de F-16.
Astfel, după ce MIG 21 LanceR au fost consemnate la sol, piloții nu își mai pot face orele de zbor necesare pentru trecerea la F-16 Fighting Falcon. În mod normal până la retragerea avionelor de fabricație sovietică, un pilot experimentat, clasa l, pregătit de misiuni în orice condiții meteo, ziua și noaptea, cu antrenamentul la zi pe LanceR, în regim de urgență în 100 ore de zbor și mai multe ore de simulator ar fi bun de luptă pe F-16, a declarat un expert în aviație.
De ce este crucial avionul românesc IAR 99 modernizat pentru pregătirea piloților de F-16
Un pilot începator și fără antrenament, are nevoie de cam 500 ore, o parte din acestea pe un avion subsonic de școală și antrenament cu o avionică adecvata, similara F-16, iar IAR-99 SM este ideal pentru această misiune, a precizat expertul.
Tocmai din acest motiv este necesar IAR-99 SM care exact pentru asta a fost conceput, școală pentru F-16. Aeronava IAR-99 Standard va trece printr-un update la sisteme avansate de avionică şi sistem de instruire „Embedded Virtual Avionics”, precum şi capacităţi de „Close Air Support” şi capacităţi „Air to Air”. Această revitalizare a avionului va facilita o tranziţie eficientă a piloţilor Forțelor Aeriene Române către operarea avioanelor de vânătoare avansate de tip F-16.
Nici măcar un avion nu a fost livrat
Ministerul Apărării Naționale a și făcut un contract cu Avioane Craiova pentru această modernizare, dar din păcate acesta nu a fost onorat nici până acum cu toate că trebuia finalizat în februarie 2024. Adică până la acest termen toate cele 10 avioane IAR-99 SM ar fi trebuit să fie în exploatarea piloților români. Din păcate Avioane Craiova nu a livrat nici măcar un avion IAR-99 Standard Modernizat (SM) către MApN, informează tvrinfo.ro..
În plus, avionul de test ar fi trebuit să zboare prima dată în vara lui 2022, însă a urcat în aer abia aproape doi ani mai târziu, în martie anul acesta.
Nu sunt omologate
Conducerea Frabricii de Avioane Craiova susține că, în acest moment, sunt gata 3 aparate IAR 99 Standard Modernizat, care nu pot fi însă livrate pentru că nu s-a terminat omologarea. Avionul IAR 99, în noua configurație tehnică, trebuie să treacă și de tragerile cu muniție reală.
Potrivit directorului Victor Munteanu, dacă acestea vor avea loc în perioada următoare, până la sfârșitul anului Forțele Aeriene Române ar putea avea primele 5 aparate modernizate.
Reamintim că, în august 2020, MApN a semnat cu Avioane Craiova un contract pentru modernizarea a 10 avioane IAR-99 în valoare de 275 de milioane de lei, aproximativ 55 de milioane de euro.
Sursă știre expresspress.ro